zaterdag 19 april 2008

E-mail is geen onschuldig communicatiemiddel

Het gemak van e-mail is zo langzamerhand wel bekend, maar er schuilt ook een gevaar in het medium aldus Denise Hulst. Hulst is expert op het gebied van efficiency en zij schreef een boek over e-mailgebruik. `E-mail is geen onschuldig communicatiemiddel. Verkeerd gebruik van e-mail veroorzaakt emotionele en bedrijfseconomische schade. Daar zou men zich in bedrijven meer bewust van moeten zijn`, zegt Hulst.

E-mails kunnen zorgen voor een voortdurend gevoel van gejaagdheid en druk. Bij sommige bedrijven worden daarom e-mailloze uren of dagen ingevoerd. Maar volgens Hulst zou de e-mailmanie als cultuurvraagstuk op de agenda van organisaties moeten komen te staan.

E-mails zijn nooit een vervanging voor persoonlijk contact. Het is daarom raadzaam om terughoudend met mails om te gaan. Gevoelige en ingewikkelde zaken lenen zich volgens Hulst nooit voor e-mailverkeer. `Vergeet niet dat communicatie voor 80% non-verbaal is. Dat deel gaat in de vlakheid van de mail verloren.` Hulst pleit naast terughoudendheid ook voor het afschaffen van de cc- en bcc-functie. `Berichten versturen aan anderen zonder dit te overleggen brengt alleen maar ellende met zich mee.`

bron: http://www.express.be/business/?action=view&cat=hr&item=e-mail-is-geen-onschuldig-communicatiemiddel&language=nl&utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=

Geen opmerkingen: