dinsdag 16 juni 2009

Base moet marktaandeel pakken

Geen grote investeringen in 3G

12 juni 2009 | De Standaard Online

KPN, het moederbedrijf boven de gsm-operator Base, wil op de Belgische gsm-markt een marktaandeel (in omzet) halen van 20 à 25 procent. Vorig jaar was dat slechts 16 procent.

De cijfers staan in een presentatie naar aanleiding van de 'Investor Day' van KPN, die vandaag plaatsvindt met als slogan '2008 - 2010: Terug naar groei'.

Uitdager
Uit het document blijkt dat KPN van plan is om zijn strategie van 'uitdager' van marktleider Proximus verder te zetten, en dat de focus op de consumentenmarkt behouden blijft. Een concreet gevolg daarvan is dat KPN slechts mondjesmaat blijft investeren in nieuwe 3G-netwerken die draadloos breedbandinternet mogelijk maken.

Mobiele data, uitgezonderd sms-berichten, maakten vorig jaar maar zes procent uit van het totale gsm-verkeer in ons land. Daarvan komt veertig tot zestig procent voor rekening van toepassingen als e-mail, instant messaging en sociale netwerken.

Edge volstaat
Slechts tien à twintig procent van het datavolume komt van surfers die websites bezoeken, aldus het document. KPN concludeert dat de Edge-technologie, die minder grote surfsnelheden biedt als 3G, voorlopig voldoende is om de behoeften van de meeste gebruikers af te dekken.

Base krijgt als opdracht mee om de komende jaren 20 à 25 procent van de totale marktomzet naar zich toe te trekken. Vorig jaar was dat maar 16 procent.

bron: ZDNet

Geen opmerkingen: