vrijdag 13 mei 2011

Logitech ziet omzet dalen door iPad

De snelle opkomst van de iPad en de iPhone hebben de fabrikanten van computertoebehoren het leven behoorlijk zuur gemaakt. Immers, de nieuwe apparaatjes werken zonder muis of andere benodigde randapparatuur. Dat is inmiddels duidelijk te merken aan de omzet en alternatieven zijn vooralsnog niet in zicht.

De oprichters van Logitech ontdekten begin jaren tachtig een echt gat in de markt, computertoebehoren.
Daniel Borel zag in een Californisch ontwikkelingscentrum van Xerox de eerste commerciƫle computermuis. "We hebben even nodig om te begrijpen dat die muis onze toekomst zou worden", herinnert Borel zich enkele decennia later. Logitech werd wereldbekend en Borel binnen een mum multimiljonair.

Inmiddels is heroriƫntatie nodig. Logitech maakt nu ook afstandsbedieningen, koptelefoons, luidspreker, stuurwielen voor computerspelletjes, toetsenborden en webcams. Maar die worden allemaal gekoppeld aan pc's en laptops, niet aan smartphones en iPads.

Die laatste werken allemaal zonder toebehoren. "Het debat in hoeverre tabletcomputers de markt voor pc's kannibaliseren, is nog in volle gang. Zeker is dat tablets en smartphones groeien ten koste van de pc en laptop. Wij geloven niet dat fabrikanten van randapparatuur immuun zijn voor deze trend", aldus analist Timothy Shaw van Citigroup.
Beleggers zijn gewaarschuwd, recent moest Logitech zijn winst- en omzetdoelstellingen duidelijk naar beneden bijstellen. Dit wegens teleurstellende afzet op de thuismarkt Europa, maar ook in het Verre Oosten en Afrika.
Terwijl Logitech in januari nog uitging van betere resultaten, moet nu enkele maanden later worden erkend dat er sprake is van een ommekeer in de trend.

Bron: Telegraaf.nl

Geen opmerkingen: