Mensen komen minder terug, aantal Facebookbezoekers loopt terug
Dit bericht was de voorbije week op verschillende plaatsen te lezen. Het aantal mensen dat de site van Facebook bezoekt, loopt terug. Facebook heeft zijn hoogtepunt bereikt en zal vanaf nu enkel nog dalende cijfers van bezoeken kennen. Sommigen denken dat dit een tijdelijk dipje is.
Kent u echter het verhaal van MySpace, de eerste echte social website? En Netlog dat nu verworden is tot een datingsite? Ooit was Netlog een Gentse successtory met internationale uitstraling, de eerste social site voor jongeren. Hebt u onlangs nog eens ingelogd om Netlog, dan zal u zeker opgemerkt hebben dat dit helemaal geen jongerensite meer is.

de gemiddelde leeftijd van de online leden in Netlog is al lang geen 18 jaar meer
Facebook heeft zeker de verdienste dat daardoor het Web 2.0 definitief is doorgedrongen en op een ongekend snelle manier internet heeft laten doordringen bij groepen van gebruikers die tot dan toe het nut van internet niet inzagen. Het is pas wanneer het Internet is geëvolueerd van een “aanbieder van informatie” (Web 1.0) naar een netwerk met “door gebruikers aangeboden content” (Web 2.0) dat de kaap van 1 miljard gebruikers op het Internet kon gehaald worden.
De eerste vormen van user generated content waren de blogs waarop gebruikers voor het eerst op een heel gemakkelijke manier persoonlijke gedachten konden publiceren voor heel de wereld. In Vlaanderen was Skynet er al vroeg bij om gratis een blog aan te bieden.

bron foto TBK Industries
Toch zal Facebook tegen 2020 van het voorplan verdwenen zijn. Nu al zijn de signalen zichtbaar van een evolutie naar een volgende fase. Kleine groepjes die zich verenigen rond heel specifieke onderwerpen en daar een hechte gemeenschap vormen (community). Google+ heeft lang gewacht om een alternatief uit te brengen maar heeft een ontwerp op de markt gebracht met meer toekomstmogelijkheden dan Facebook.
In Google+ vormen de circles de basis van het sociale bouwwerk. Dit zijn groepen van mensen die de gebruiker zelf kan samenstellen met mensen die hij vertrouwt. Daarna kan heel eenvoudig gekozen worden welke informatie gedeeld wordt met welke circle. Google is momenteel bezig om dit concept te integreren in alle producten die het bedrijf aanbiedt.

bron Google
In drie woorden samengevat, ziet de evolutie van het Internet eruit als volgt :
published - connected - trusted
Dit concept is de basis van de volgende golf van innovaties die we op internet mogen verwachten. In een volgend artikel wil ik een ander facet van deze evolutie belichten : de evolutie van Internet naar Interapps.
Dit bericht was de voorbije week op verschillende plaatsen te lezen. Het aantal mensen dat de site van Facebook bezoekt, loopt terug. Facebook heeft zijn hoogtepunt bereikt en zal vanaf nu enkel nog dalende cijfers van bezoeken kennen. Sommigen denken dat dit een tijdelijk dipje is.
Kent u echter het verhaal van MySpace, de eerste echte social website? En Netlog dat nu verworden is tot een datingsite? Ooit was Netlog een Gentse successtory met internationale uitstraling, de eerste social site voor jongeren. Hebt u onlangs nog eens ingelogd om Netlog, dan zal u zeker opgemerkt hebben dat dit helemaal geen jongerensite meer is.
de gemiddelde leeftijd van de online leden in Netlog is al lang geen 18 jaar meer
Facebook heeft zeker de verdienste dat daardoor het Web 2.0 definitief is doorgedrongen en op een ongekend snelle manier internet heeft laten doordringen bij groepen van gebruikers die tot dan toe het nut van internet niet inzagen. Het is pas wanneer het Internet is geëvolueerd van een “aanbieder van informatie” (Web 1.0) naar een netwerk met “door gebruikers aangeboden content” (Web 2.0) dat de kaap van 1 miljard gebruikers op het Internet kon gehaald worden.
De eerste vormen van user generated content waren de blogs waarop gebruikers voor het eerst op een heel gemakkelijke manier persoonlijke gedachten konden publiceren voor heel de wereld. In Vlaanderen was Skynet er al vroeg bij om gratis een blog aan te bieden.
bron foto TBK Industries
Toch zal Facebook tegen 2020 van het voorplan verdwenen zijn. Nu al zijn de signalen zichtbaar van een evolutie naar een volgende fase. Kleine groepjes die zich verenigen rond heel specifieke onderwerpen en daar een hechte gemeenschap vormen (community). Google+ heeft lang gewacht om een alternatief uit te brengen maar heeft een ontwerp op de markt gebracht met meer toekomstmogelijkheden dan Facebook.
In Google+ vormen de circles de basis van het sociale bouwwerk. Dit zijn groepen van mensen die de gebruiker zelf kan samenstellen met mensen die hij vertrouwt. Daarna kan heel eenvoudig gekozen worden welke informatie gedeeld wordt met welke circle. Google is momenteel bezig om dit concept te integreren in alle producten die het bedrijf aanbiedt.
bron Google
In drie woorden samengevat, ziet de evolutie van het Internet eruit als volgt :
published - connected - trusted
Dit concept is de basis van de volgende golf van innovaties die we op internet mogen verwachten. In een volgend artikel wil ik een ander facet van deze evolutie belichten : de evolutie van Internet naar Interapps.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten