VRIJE TIJD - In 2010 zal er een vierde gsm-operator komen die de concurrentie moet opdrijven. Lagere prijzen zouden alvast geen overbodige luxe zijn. In ons land zijn de tarieven 2 tot 4 keer duurder dan de goedkoopste formule in Europa.
(netto) – De drie grote kent u natuurlijk al: Proximus, Mobistar en Base. Wie de vierde gsm-operator wordt, is nog niet bekend. De licentie zal namelijk geveild worden onder de geïnteresseerden. Een van de mogelijke bieders zou Telenet zijn.
Nederland het goedkoopst
Vorige maand heeft Test-Aankoop een uitgebreid onderzoek gedaan naar de meer dan 1.500 tarieven uit 8 Europese landen (België, Nederland, Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Italië, Portugal, Frankrijk en Spanje). Nederland komt daarbij als overduidelijke winnaar uit de bus. Sommige tarieven klinken u waarschijnlijk ongeloofwaardig in de oren. Zo kunnen onze noorderburen met een abonnement van 2,5 euro per maand 100 minuten bellen en 10 sms'jes sturen naar alle netwerken op elk moment van de dag.
LEES OOK: Zijn uw gsm-kosten ook te hoog?
En België?
In de meeste andere Europese landen moet u het dubbele tot het drievoudige betalen voor dergelijke forfaits en ons land vormt daarop geen uitzondering. Al hangt het vooral af van uw operator: Proximus en Mobistar vinden we veelal terug in de onderste helft van de Europese rangschikking, terwijl Base en de alternatieve aanbieders het doorgaans een stuk beter doen. Die alternatieve aanbieders - denk aan AldiTalk, Flair Mobile, TMFmobile,… - hebben zelf geen mobiel netwerk, maar betalen de grote netwerkoperatoren om dat van hen te mogen gebruiken.
LEES OOK: Wat betaalt u te veel bij koppelverkoop?
2 tot 4 keer duurder
Een Belgische beller betaalt 2 tot 4 keer meer gesprekskosten dan met de goedkoopste tariefformule in Nederland. Even een concreet cijfervoorbeeld voor een doorsneegebruiker die per maand 2 uur belt, 50 sms'jes stuurt en geen mms gebruikt.
Land | Operator | Formule | Totaal € per maand | Index |
---|---|---|---|---|
NL | Vodafone | Scherp 150 + Scherp SMS | 7,2 | 100 |
B | Toledo Mobile | Toledo 10 | 14,2 | 197 |
B | Base | Postpaid 1 (10 euros) | 18,67 | 259 |
B | Mobistar | MyComfort My 15 | 24,3 | 338 |
B | Proximus | Smile Together 20 | 29,63 | 412 |
Het kan nog erger dan in ons land. In Spanje betaalt eenzelfde type beller 3 tot 6 keer zo veel… Frédérique Verbiest, woordvoerster van Proximus: "De Nederlandse formule lijkt wel goedkoop, maar als u wat verder kijkt, dan merkt u dat men wel moet betalen voor bijvoorbeeld de klantendienst of het beluisteren van de voicemail. En die zaken zijn bij ons volledig gratis."
Met acties?
De resultaten van Test-Aankoop moeten enigszins genuanceerd worden. De analyse houdt namelijk geen rekening met tijdelijke acties, domiciliëring of de voordelen van combinatieaanbiedingen. Die zijn er meestal wel en bovendien maken ze een groot verschil uit. We nemen de huidige aanbiedingen voor de hierboven vermelde formules even onder de loep.
Operator | Toledo Mobile | Base | Mobistar | Proximus |
---|---|---|---|---|
Abonnement | Toledo 10 | Postpaid 1 | MyComfort My 15 | Smile Together 20 |
Maandelijks bedrag | 10 euros | 10 euros | 15 euros | 20 euros |
Min in bundel | 125 min. (of 125 sms'jes) | 0 | 68 min. | 85 min. |
Prijs / min | 0,25 euro | 0,18 euro | 0,22 euro | 0,235 euro |
Prijs /sms | 0,10 euro | 0,10 euro | 0,12 euro | 0,11 euro |
Permanent voordeel | Onbeperkt gratis bellen naar Base in het WE of 90 min. per maand naar Base (7d/7) | 600 gratis min. per maand tijdens het WE naar Proximus en vaste lijnen | ||
Promo | + 34 min. (50%) elke maand gedurende 2j bij contract van 24 maanden met domiciliering | 4 maanden gratis bundel voor nieuw contract van 18 maanden of 6 maanden gratis bij 24 maanden | ||
Web deal | + 40 u gratis bellen naar Mobistar, 's avonds en tijdens het WE gedurende 3 maanden | 25 euro korting op uw eerste factuur |
U doet er dus goed aan uw telefoongewoontes te analyseren. Wanneer belt u het meest? Naar welk netwerk belt u het vaakst? Enkel op die manier kan u de formule kiezen die het best bij u past en u het voordeligst uitkomt. Belt u in het weekend regelmatig een uur of langer naar de vaste lijn van uw moeder of zus, dan bent u waarschijnlijk toch beter af bij Proximus.
LEES OOK: Hoe houdt u uw gsm-factuur betaalbaar?
Duurdere terminatiekosten
In ons land wordt zowat elke beslissing van het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie (BIPT) systematisch aangevochten door de netwerkoperatoren. Een voorbeeld is de discussie over de terminatietarieven, de kosten die operatoren aanrekenen aan andere operatoren om een gesprek op hun netwerk te beëindigen. "De terminatiekosten die Mobistar en Base ons aanrekenen, zijn respectievelijk 25 procent en 60 procent duurder dan wat zij aan ons moeten betalen", luidt het bij Proximus. "In andere Europese landen lopen die min of meer gelijk tussen de verschillende mobiele operatoren, maar in ons land is dat niet het geval." Door recente aanbevelingen van de Europese Commissie zouden de terminatietarieven moeten verlagen. Daarbij zullen we echter in de gaten moeten houden dat die verlaging ook doorgerekend wordt aan de consument en de operatoren niet gewoon hun winstmarges vergroten.
België versus Europa
De Belgische aanpak staat in schril contrast met de plafonds die de Europese Commissie heeft opgelegd voor de roamingtarieven en de kosten van een sms vanuit het buitenland. Het resultaat? Een sms van en naar België kost 0,10 tot 0,15 euro, terwijl een sms vanuit een Europees land naar het thuisland maximaal 0,13 euro mag kosten. Misschien zijn het slechts enkele consumenten die nog steeds het maximale tarief van 0,15 euro betalen, maar dat zijn er dan enkelen te veel.
Of wat dacht u hiervan? U wilt naar Italië bellen vanuit ons land, dan betaalt u 0,65 tot 1,20 euro per minuut. Rijdt u echter naar een buurland, dan betaalt u voor dat gesprek naar Italië slechts 0,42 tot 0,52 euro per minuut. Dat is niet te begrijpen...
Beste tarief
De voor u goedkoopste formule vinden in deze prijzenjungle is geen sinecure. Om u al dat zoekwerk te besparen, ontwikkelde het BIPT de website www.bestetarief.be. Hier kan u de tarieven van de verschillende mobieletelefonieoperatoren die actief zijn op de Belgische markt, vergelijken met elkaar. U geeft er in wanneer u het vaakst belt, naar welke operator, hoeveel minuten u in totaal belt per dag of per maand, of u internationaal belt, hoeveel sms'jes u stuurt en dergelijke meer. Indien u wilt, kan u uw minuten zelfs opsplitsen per netwerk en naargelang van het tijdstip van de dag. Het vergt even wat moeite, maar met de juiste formule en operator spaart u dan ook heel wat uit.
LEES OOK: Goedkoper bellen of surfen?
Proximus (Belgacom) voor de rechter
(netto, de tijd) - In mei legde de Raad voor de Mededinging Proximus reeds een boete op van 66,3 miljoen euro. Men oordeelde namelijk dat de gsm-dochter van Belgacom in 2004 en 2005 misbruik gemaakt had van haar dominante positie op de markt van de grote zakelijke klanten. De zaak werd aangespannen door Base en Mobistar.
Vorige week kwam daarnaast aan het licht dat concurrenten Base en Mobistar in 2003 naar de Europese Comissie getrokken zijn met een klacht tegen de te sterke positie van Belgacom op de breedbandmarkt. De rechtbank van koophandel stelde twee deskundigen aan en maandag hadden zij hun voorlopige verslag klaar. Daarin besluiten ze dat Base en Mobistar in de periode 1999-2004 respectievelijk 824 en 358 miljoen euro schade geleden hebben. Volgens Base moeten hierbij nog intresten gerekend worden. In dat geval zou de 1,18 miljard euro oplopen tot 1,53 miljard. Belgacom interpreteert het verslag echter zo dat de intresten reeds in de 1,18 miljard verrekend zijn. Hoe dan ook komt er per dag zo'n 220.000 euro bij de claim bij.
Uiteindelijk is het aan de rechtbank om te oordelen of Proximus in de fout ging en welke schadevergoeding eventueel moet worden toegekend. Maar eerst moeten de deskundigen hun definitief rapport indienen en volgen er nog debatten. Belgacom reageert namelijk dat de experts besluiten op basis van "een nooit eerder geziene prospectieve methode die leidt tot een berekening van het theoretische marktaandeel dat de eisers zouden hebben gehad in een perfect competitieve markt" en beweert te zullen aantonen dat de vraag om schadevergoeding ongegrond is. Wordt ongetwijfeld vervolgd!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten