woensdag 7 oktober 2009

Geld besparen? Bel dan 1299

GELD & GEZIN - Gsm-operatoren reserveren vaak de beste tarieven voor gesprekken naar het 'eigen' netwerk. Maar hoe weet je zeker dat je vrienden bij dezelfde operator klant zijn?

(mon argent) - Kies je bij Mobistar voor de formule 'TempoFriends' dan krijg je bij elke herlaadbeurt 600 gratis belminuten... naar andere Mobistar klanten. Bij Base kan je kiezen voor Base 3, waar je recht hebt op 3 uren bellen en 1000 sms'en per maand... naar andere Base klanten. Ook Proximus heeft een aantal formules die smijten met gesprekswaarde of gratis tekstberichten, maar enkel voor wie naar andere klanten van de operator belt of sms't. Goed opletten is dus de boodschap, want vandaag de dag is het helemaal niet meer zo makkelijk om te weten waar welk netwerk je belt.

Nummerbehoud gooit roet in het eten

Tot 30 september 2002 kon je aan de nummer van een correspondent nog afleiden bij wie hij of zij klant was. Proximus deelde enkel nummers uit die met 047 begonnen, terwijl 048 voorbehouden was aan base en 049 aan Mobistar. Sinds 1 oktober van dat jaar zijn operatoren echter verplicht hun nummers af te staan als een klant van aanbieder wisselt. Met andere woorden: iemand die van Mobistar naar Base verhuist, behoudt zijn 049-nummer. Hoe weet je dan nog wie waar zit? De oplossing heet 1299.

Een telefoontje volstaat

Bel je naar het gratis nummer 1299 - beschikbaar vanop elk netwerk - krijg je voor eender welk ingevoerd nummer te horen welke operator er 'eigenaar' van is. Enige uitzondering lijkt BASE, waar de dienst via de telefoon momenteel niet lijkt te werken. Wat wel lukt is het sturen van een sms'je, opnieuw naar 1299. Daarin zet je het woord BASE gevolgd door een spatie en de tien cijfers van het gsm-nummer. Enkele seconden later ontvang je de info dan in een tekstberichtje. Proximus en Mobistar bieden zo'n sms-dienst voorlopig niet.

Of laat je waarschuwen met een biep

Als je vaak naar onbekende numemrs belt, is het natuurlijk wat omslachtig om elke keer de gegevens op te zoeken. Een slimmere methode in dat geval is om je te laten waarschuwen telkens wanneer je een nummer op een van de andere twee netwerken opbelt. Je hoort dan na het vormen van het nummer drie korte biepjes. Je kan het systeem activeren door naar 1299 te bellen en de instructies in het menu te volgen. Base-gebruikers voeren op de toetsen van hun gsm de code *555*# in en drukken vervolgens op de groene knop. Op dezelfde manier schakel je de waarschuwing weer uit.

Of kijk op de site

Wie liever het web gebruikt, kan dat natuurlijk ook. Je voert dan gewoon het nummer in op de site 1299.be en krijgt opnieuw alle info voorgeschoteld.

Betaal jij te veel voor je gsm-abonnement?

Stel je vast dat je vaak naar andere netwerken belt, dan kan het zeker interessant zijn om eens na te gaan of je nog wel het meest gepaste abonnement hebt. Je operator kan je profiel bepalen en je een goedkopere formule voorstellen. Lees meer.

bron: http://netto.tijd.be/geld_en_gezin/budget/Geld_besparen__Bel_dan_1299.8114812-1767.art

Geen opmerkingen: