16 oktober 2009 | William Visterin
De wereld verandert en dat is voor technologie in bedrijven niet anders. Sommige IT-jobs verdwijnen van de radar. Andere raken net heel actueel en gegeerd. Een top vijf van de stijgers anno 2009.
1) De virtualisatie-expert
Ongeveer de helft van de Belgische bedrijven gebruikt vandaag virtualisatie, een verzameling van technologieën om hun datacenter, servers of computerpark efficiënter te doen werken. In 2010 zal dat 75 procent zijn, volgens recente cijfers van Marketcap.
En tegelijk blijkt personeelstekort een van de grote hinderpalen te zijn bij virtualisatieprojecten. Het staat dus in de sterren geschreven dat de virtualisatie-expert, of een systeembeheerder met een gedegen kennis van die technologie, gebeiteld zit voor de komende jaren.
2) De webmanager
De webmanager is de opvolger van de webmaster. Minder technisch, maar zijn jobinhoud is meer strategisch en commercieel. Deze nieuwe job is de perfecte belichaming van de nieuwe rol die internet in het zakenleven krijgt aangemeten, en die rol zit dichter bij de business en het management van een bedrijf.
Het profiel van webmanager duikt eerder op bij 'traditionele' bedrijven of sectoren, waar internet een almaar belangrijker kanaal wordt voor communicatie met de klant, maar zeker niet het enige of belangrijkste. Ter illustratie: zowel bij energieleverancier Luminus als bij de Christelijke Landelijke Mutualiteiten werd recent een webmanager aangesteld.
3) De risk- en compliancemanager
Risk- en compliancemanagement heeft heel wat om het lijf. Van IT- en andere risico's tot conformiteit met de wetgeving. Allemaal zaken die al jaren in de lift zitten en er niet op zullen verminderen. Denk maar aan de financiële sector waar de riskmanager, die onder meer de kredietrisico's in kaart brengt, intussen een cruciale rol heeft ingenomen.
"Vroeger zat ik ergens in een kantoortje stilletjes mijn werk te doen, maar sinds een klein jaar word ik regelmatig verwacht op het directiecomité voor een stand van zaken", vertelde de riskmanager van een Belgische bank- en verzekeringsgroep onlangs.
4) De mobiele-applicatieontwikkelaar
Steeds meer applicaties verschijnen op de gsm of smartphone. De Iphone van Apple, dankzij zijn volwaardige browser eerder een mini-pc dan een gsm, heeft wat dat betreft de ban gebroken. Logisch dat ook de ontwikkelaar voor dergelijke toepassingen meer werk heeft.
Al is er een verschil in jobinhoud. Soms gaat het om het aanpassen van bestaande toepassingen, zoals websites, voor het mobiele platform, dan weer om mobiele applicaties die speciaal voor het medium worden ontwikkeld.
5) De online marketeer
Terwijl de omzet van menig bedrijf meer en meer naar online verhuist, bijvoorbeeld in de reisindustrie, geldt dat ook voor de marketing. Een expert in online marketing heeft dan ook de handen vol: van het uittekenen van de campagne tot het implementeren, opvolgen en bijsturen waar nodig.
Meer dan ooit staat ook de zogenaamde conversie centraal. Niet alleen zoveel mogelijk volk op je website krijgen, maar ook volk dat tot actie overgaat: van producten bestellen en brochures aanvragen tot registeren voor een nieuwsbrief. De online marketeer vraagt om actie.
bron: ZDNet
Geen opmerkingen:
Een reactie posten