maandag 19 oktober 2009

Apple: meer Macs dankzij Windows 7

'Mensen krijgen genoeg van het gedoe'

16 oktober 2009 | Janneke Scheepers

Apple denkt dat de lancering van Windows 7 op 22 oktober zal helpen om Macs te verkopen. Het bedrijf wil de gelegenheid aangrijpen om consumenten die klaar zijn met Microsofts besturingssysteem in zijn netten te vangen.

"Gebruikers krijgen echt genoeg van Windows en de hoofdpijn die je ervan krijgt", zegt Brian Croll, vicepresident Mac OS X-marketing. "We hebben dit gezien met Vista, XP en de andere Windows-besturingssystemen in het verleden." Volgens hem gaat er weinig veranderen. "Uiteindelijk is het nog steeds Windows."

Apple wil niet meedelen of het prijsverlagingen, tv-commercials of speciale evenementen plant in zijn winkels, om potentiële Windows 7-gebruikers te verleiden.

Laatste druppel
Apple denkt dat gebruikers niet hun keuze zullen maken enkel op basis van een vergelijking tussen Mac OS X Snow Leopard en Windows 7. Croll verwacht dat een opeenstapeling van problemen met het Microsoft-besturingssysteem in het verleden zal meewegen.

Het recentste probleem komt op het bordje van XP-gebruikers. Zij moeten een schone installatie uitvoeren om te kunnen upgraden naar Windows 7. Daarna moeten ze alle applicaties weer installeren. Dat zou voor sommige gebruikers wel eens te veel moeite kunnen zijn.

"We denken dat dit voor veel mensen de laatste druppel zal zijn", zegt Croll. "Mensen worden moe van het gedoe met Windows, en dit is weer een goede aanleiding om de Mac te proberen." Veel XP-gebruikers zullen sowieso een nieuwe computer overwegen als ze willen upgraden naar Windows 7.

Softwareprijs
En dan is er nog het aspect van de softwareprijs. Croll denkt dat dit in Apples voordeel uitvalt. Hij wijst op het Ilife-pakket dat gratis bij iedere Mac zit. De suite bevat Iphoto, Imovie, Garageband, Iweb en Idvd. "Dat is enorm. Alles wat je nodig hebt, is er. Met Windows 7 is er veel assemblage vereist en zelfs daarna is het niet vergelijkbaar met wat je krijgt in Ilife." 

Drastische verbetering
Rob Enderle, analist bij de Enderle Group, denkt dat Apple dit keer niet in dezelfde mate zal kunnen profiteren van afgehaakte Windows-gebruikers als het met Vista deed. "Windows 7 is goed. Het heeft niet de problemen die Vista had, dus aandeel winnen wordt veel moeilijker", zegt hij tegen PC Pro.

Ook Dell-directeur Michael Dell is - uiteraard - enthousiast over Microsofts nieuwste. "Ik gebruik Windows 7 nu al een lange tijd", zei hij eerder deze week. "En als je de nieuwste processortechnologie en Office 2010 erbij krijgt, zul je weer van je pc houden. Het is een drastische verbetering."

bron: ZDNet

woensdag 14 oktober 2009

Specificaties Eee Keyboard onthuld

FCC-documenten vertellen alles

13 oktober 2009 | Pieterjan Van Leemputten
 

2009-10-14_asus.gif


De details van het langverwachte Eee Keyboard van Asus zijn bekend. Uit openbare documenten blijkt dat het toetsenbord onder meer een 5 inchscherm krijgt van 800 bij 480 pixels, HDMI, Wifi en drie usb-poorten.

De gegevens zijn bekend geworden via openbare documenten van de Amerikaanse toezichthouder Federal Communications Commission (FCC). Deze werden opgemerkt door Engadget. In een uitgebreide fotoreeks is te zien hoe het hypermoderne toetsenbord er binnenin, van buitenaf en in praktijk uitziet.

Specificaties Eee Keyboard bekend.

Onze redactie had in maart op de Cebit-beurs al de kans om het Eee Keyboard nader te bekijken. Vergeleken met toen lijken de specificaties grotendeels ongewijzigd. Alleen is nu duidelijk dat het aanraakpaneel met een stylus werkt en dat er 16 of 32 gigabyte flashopslag aanwezig is.

Draadloos HD-video
Het Eee Keyboard krijgt ook Ultra-Wideband mee. Hiermee kan het HD-video (720p) draadloos tot vijf meter ver uitzenden. Voor andere types van dataverzending is dit zelfs tien meter. Door de VGA- en HDMI-aansluiting is het in principe zelfs mogelijk om twee schermen tegelijk aan te sluiten.

Wanneer het toetsenbord verschijnt, is voorlopig onduidelijk. Asus zei op Cebit dat het de ambitie had om het toestel de afgelopen zomer al in de Benelux uit te brengen, maar dat wordt dus later. De prijs staat evenmin vast, maar die zou rond de vijf- tot zeshonderd euro liggen.

bron: ZDNet

donderdag 8 oktober 2009

Windows 7 start trager dan Vista

28 seconden verschil volgens softwaremaker

08 oktober 2009 | Andy Stevens

Windows 7 mag dan wel alom geprezen worden voor zijn snellere opstart- en afsluittijden, volgens softwaremaker Iolo komt het nieuwe besturingssysteem toch trager op gang dan Windows Vista.

Iolo, een fabrikant van optimalisatiesoftware, zegt dat uit zijn labtesten is gebleken dat Windows 7 op een gloednieuwe machine een minuut en 34 seconden nodig heeft om op te starten. Vista houdt het op een minuut en 6 seconden.

De chronometer werd niet afgeklokt op het moment dat het desktopscherm verschijnt – bij een nieuwe installatie van Windows 7 is dat al na zo'n 40 seconden – maar pas op het moment dat het volledig bruikbaar is. "In een inactieve staat, met klokcycli die significant lager liggen."

Volgende week meer
Iolo zal volgende week meer details geven over het onderzoek en de gebruikte methodiek. Het is dus nog afwachten hoe ze tot die conclusies gekomen zijn. Maar het is ongetwijfeld een doorn in het oog van Microsoft, dat Windows 7 in de markt wil zetten als een OS dat de basics beter onder de knie heeft dan vorige Windows-versies.

Windows 7 heeft wel als voordeel dat het uitstekend blijft werken zonder dat je elke dag hoeft te herstarten. De slaapmodus werkt bijzonder snel, en ook het wakker schudden van je systeem vergt weinig tijd.

Benchmarks na drie en zes maanden
Een oud zeer bij Windows-computers is dat de opstarttijden langer worden naarmate je de pc langer gebruikt. En ook dat is bij Windows 7 niet anders, volgens Iolo. Hun testmachine van drie maanden oud doet er een minuut langer over om te booten en is pas volledig rond na twee minuten en 34 seconden.

Iolo voegt er wel nog aan toe dat Windows 7 het beter doet dan Vista op de 3-maanden- en 6-maandenbenchmark. Afwachten met welke specifieke resultaten ze volgende week op de proppen komen.

bron: ZDNet

woensdag 7 oktober 2009

Geld besparen? Bel dan 1299

GELD & GEZIN - Gsm-operatoren reserveren vaak de beste tarieven voor gesprekken naar het 'eigen' netwerk. Maar hoe weet je zeker dat je vrienden bij dezelfde operator klant zijn?

(mon argent) - Kies je bij Mobistar voor de formule 'TempoFriends' dan krijg je bij elke herlaadbeurt 600 gratis belminuten... naar andere Mobistar klanten. Bij Base kan je kiezen voor Base 3, waar je recht hebt op 3 uren bellen en 1000 sms'en per maand... naar andere Base klanten. Ook Proximus heeft een aantal formules die smijten met gesprekswaarde of gratis tekstberichten, maar enkel voor wie naar andere klanten van de operator belt of sms't. Goed opletten is dus de boodschap, want vandaag de dag is het helemaal niet meer zo makkelijk om te weten waar welk netwerk je belt.

Nummerbehoud gooit roet in het eten

Tot 30 september 2002 kon je aan de nummer van een correspondent nog afleiden bij wie hij of zij klant was. Proximus deelde enkel nummers uit die met 047 begonnen, terwijl 048 voorbehouden was aan base en 049 aan Mobistar. Sinds 1 oktober van dat jaar zijn operatoren echter verplicht hun nummers af te staan als een klant van aanbieder wisselt. Met andere woorden: iemand die van Mobistar naar Base verhuist, behoudt zijn 049-nummer. Hoe weet je dan nog wie waar zit? De oplossing heet 1299.

Een telefoontje volstaat

Bel je naar het gratis nummer 1299 - beschikbaar vanop elk netwerk - krijg je voor eender welk ingevoerd nummer te horen welke operator er 'eigenaar' van is. Enige uitzondering lijkt BASE, waar de dienst via de telefoon momenteel niet lijkt te werken. Wat wel lukt is het sturen van een sms'je, opnieuw naar 1299. Daarin zet je het woord BASE gevolgd door een spatie en de tien cijfers van het gsm-nummer. Enkele seconden later ontvang je de info dan in een tekstberichtje. Proximus en Mobistar bieden zo'n sms-dienst voorlopig niet.

Of laat je waarschuwen met een biep

Als je vaak naar onbekende numemrs belt, is het natuurlijk wat omslachtig om elke keer de gegevens op te zoeken. Een slimmere methode in dat geval is om je te laten waarschuwen telkens wanneer je een nummer op een van de andere twee netwerken opbelt. Je hoort dan na het vormen van het nummer drie korte biepjes. Je kan het systeem activeren door naar 1299 te bellen en de instructies in het menu te volgen. Base-gebruikers voeren op de toetsen van hun gsm de code *555*# in en drukken vervolgens op de groene knop. Op dezelfde manier schakel je de waarschuwing weer uit.

Of kijk op de site

Wie liever het web gebruikt, kan dat natuurlijk ook. Je voert dan gewoon het nummer in op de site 1299.be en krijgt opnieuw alle info voorgeschoteld.

Betaal jij te veel voor je gsm-abonnement?

Stel je vast dat je vaak naar andere netwerken belt, dan kan het zeker interessant zijn om eens na te gaan of je nog wel het meest gepaste abonnement hebt. Je operator kan je profiel bepalen en je een goedkopere formule voorstellen. Lees meer.

bron: http://netto.tijd.be/geld_en_gezin/budget/Geld_besparen__Bel_dan_1299.8114812-1767.art

Bij wie belt u het goedkoopst?


VRIJE TIJD - In 2010 zal er een vierde gsm-operator komen die de concurrentie moet opdrijven. Lagere prijzen zouden alvast geen overbodige luxe zijn. In ons land zijn de tarieven 2 tot 4 keer duurder dan de goedkoopste formule in Europa.

(netto) – De drie grote kent u natuurlijk al: Proximus, Mobistar en Base. Wie de vierde gsm-operator wordt, is nog niet bekend. De licentie zal namelijk geveild worden onder de geïnteresseerden. Een van de mogelijke bieders zou Telenet zijn.

Nederland het goedkoopst

Vorige maand heeft Test-Aankoop een uitgebreid onderzoek gedaan naar de meer dan 1.500 tarieven uit 8 Europese landen (België, Nederland, Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Italië, Portugal, Frankrijk en Spanje). Nederland komt daarbij als overduidelijke winnaar uit de bus. Sommige tarieven klinken u waarschijnlijk ongeloofwaardig in de oren. Zo kunnen onze noorderburen met een abonnement van 2,5 euro per maand 100 minuten bellen en 10 sms'jes sturen naar alle netwerken op elk moment van de dag.

En België?

In de meeste andere Europese landen moet u het dubbele tot het drievoudige betalen voor dergelijke forfaits en ons land vormt daarop geen uitzondering. Al hangt het vooral af van uw operator: Proximus en Mobistar vinden we veelal terug in de onderste helft van de Europese rangschikking, terwijl Base en de alternatieve aanbieders het doorgaans een stuk beter doen. Die alternatieve aanbieders - denk aan AldiTalk, Flair Mobile, TMFmobile,… - hebben zelf geen mobiel netwerk, maar betalen de grote netwerkoperatoren om dat van hen te mogen gebruiken.

2 tot 4 keer duurder

Een Belgische beller betaalt 2 tot 4 keer meer gesprekskosten dan met de goedkoopste tariefformule in Nederland. Even een concreet cijfervoorbeeld voor een doorsneegebruiker die per maand 2 uur belt, 50 sms'jes stuurt en geen mms gebruikt.

Land
Operator
Formule Totaal € per maand
Index
NL Vodafone
Scherp 150 + Scherp SMS 7,2 100
B Toledo Mobile Toledo 10 14,2
197
B Base Postpaid 1 (10 euros)
18,67 259
B Mobistar MyComfort My 15 24,3 338
B Proximus Smile Together 20 29,63 412

Het kan nog erger dan in ons land. In Spanje betaalt eenzelfde type beller 3 tot 6 keer zo veel… Frédérique Verbiest, woordvoerster van Proximus: "De Nederlandse formule lijkt wel goedkoop, maar als u wat verder kijkt, dan merkt u dat men wel moet betalen voor bijvoorbeeld de klantendienst of het beluisteren van de voicemail. En die zaken zijn bij ons volledig gratis."
Met acties?

De resultaten van Test-Aankoop moeten enigszins genuanceerd worden. De analyse houdt namelijk geen rekening met tijdelijke acties, domiciliëring of de voordelen van combinatieaanbiedingen. Die zijn er meestal wel en bovendien maken ze een groot verschil uit. We nemen de huidige aanbiedingen voor de hierboven vermelde formules even onder de loep.

Operator
Toledo Mobile Base
Mobistar Proximus
Abonnement
Toledo 10
Postpaid 1 MyComfort My 15 Smile Together 20
Maandelijks bedrag 10 euros 10 euros
15 euros
20 euros
Min in bundel
125 min. (of 125 sms'jes)
0 68 min. 85 min.
Prijs / min
0,25 euro 0,18 euro 0,22 euro
0,235 euro
Prijs /sms 0,10 euro
0,10 euro
0,12 euro 0,11 euro
Permanent voordeel

Onbeperkt gratis bellen naar Base in het WE of 90 min. per maand naar Base (7d/7)

600 gratis min. per maand tijdens het WE naar Proximus en vaste lijnen
Promo


+ 34 min. (50%) elke maand gedurende 2j bij contract van 24 maanden met domiciliering
4 maanden gratis bundel voor nieuw contract van 18 maanden of 6 maanden gratis bij 24 maanden
Web deal


+ 40 u gratis bellen naar Mobistar, 's avonds en tijdens het WE gedurende 3 maanden 25 euro korting op uw eerste factuur

U doet er dus goed aan uw telefoongewoontes te analyseren. Wanneer belt u het meest? Naar welk netwerk belt u het vaakst? Enkel op die manier kan u de formule kiezen die het best bij u past en u het voordeligst uitkomt. Belt u in het weekend regelmatig een uur of langer naar de vaste lijn van uw moeder of zus, dan bent u waarschijnlijk toch beter af bij Proximus.
Duurdere terminatiekosten

In ons land wordt zowat elke beslissing van het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie (BIPT) systematisch aangevochten door de netwerkoperatoren. Een voorbeeld is de discussie over de terminatietarieven, de kosten die operatoren aanrekenen aan andere operatoren om een gesprek op hun netwerk te beëindigen. "De terminatiekosten die Mobistar en Base ons aanrekenen, zijn respectievelijk 25 procent en 60 procent duurder dan wat zij aan ons moeten betalen", luidt het bij Proximus. "In andere Europese landen lopen die min of meer gelijk tussen de verschillende mobiele operatoren, maar in ons land is dat niet het geval." Door recente aanbevelingen van de Europese Commissie zouden de terminatietarieven moeten verlagen. Daarbij zullen we echter in de gaten moeten houden dat die verlaging ook doorgerekend wordt aan de consument en de operatoren niet gewoon hun winstmarges vergroten.

België versus Europa

De Belgische aanpak staat in schril contrast met de plafonds die de Europese Commissie heeft opgelegd voor de roamingtarieven en de kosten van een sms vanuit het buitenland. Het resultaat? Een sms van en naar België kost 0,10 tot 0,15 euro, terwijl een sms vanuit een Europees land naar het thuisland maximaal 0,13 euro mag kosten. Misschien zijn het slechts enkele consumenten die nog steeds het maximale tarief van 0,15 euro betalen, maar dat zijn er dan enkelen te veel.

Of wat dacht u hiervan? U wilt naar Italië bellen vanuit ons land, dan betaalt u 0,65 tot 1,20 euro per minuut. Rijdt u echter naar een buurland, dan betaalt u voor dat gesprek naar Italië slechts 0,42 tot 0,52 euro per minuut. Dat is niet te begrijpen...

Beste tarief

De voor u goedkoopste formule vinden in deze prijzenjungle is geen sinecure. Om u al dat zoekwerk te besparen, ontwikkelde het BIPT de website www.bestetarief.be. Hier kan u de tarieven van de verschillende mobieletelefonieoperatoren die actief zijn op de Belgische markt, vergelijken met elkaar. U geeft er in wanneer u het vaakst belt, naar welke operator, hoeveel minuten u in totaal belt per dag of per maand, of u internationaal belt, hoeveel sms'jes u stuurt en dergelijke meer. Indien u wilt, kan u uw minuten zelfs opsplitsen per netwerk en naargelang van het tijdstip van de dag. Het vergt even wat moeite, maar met de juiste formule en operator spaart u dan ook heel wat uit.

Proximus (Belgacom) voor de rechter

(netto, de tijd) - In mei legde de Raad voor de Mededinging Proximus reeds een boete op van 66,3 miljoen euro. Men oordeelde namelijk dat de gsm-dochter van Belgacom in 2004 en 2005 misbruik gemaakt had van haar dominante positie op de markt van de grote zakelijke klanten. De zaak werd aangespannen door Base en Mobistar.

Vorige week kwam daarnaast aan het licht dat concurrenten Base en Mobistar in 2003 naar de Europese Comissie getrokken zijn met een klacht tegen de te sterke positie van Belgacom op de breedbandmarkt. De rechtbank van koophandel stelde twee deskundigen aan en maandag hadden zij hun voorlopige verslag klaar. Daarin besluiten ze dat Base en Mobistar in de periode 1999-2004 respectievelijk 824 en 358 miljoen euro schade geleden hebben. Volgens Base moeten hierbij nog intresten gerekend worden. In dat geval zou de 1,18 miljard euro oplopen tot 1,53 miljard. Belgacom interpreteert het verslag echter zo dat de intresten reeds in de 1,18 miljard verrekend zijn. Hoe dan ook komt er per dag zo'n 220.000 euro bij de claim bij.

Uiteindelijk is het aan de rechtbank om te oordelen of Proximus in de fout ging en welke schadevergoeding eventueel moet worden toegekend. Maar eerst moeten de deskundigen hun definitief rapport indienen en volgen er nog debatten. Belgacom reageert namelijk dat de experts besluiten op basis van "een nooit eerder geziene prospectieve methode die leidt tot een berekening van het theoretische marktaandeel dat de eisers zouden hebben gehad in een perfect competitieve markt" en beweert te zullen aantonen dat de vraag om schadevergoeding ongegrond is. Wordt ongetwijfeld vervolgd!

bron: http://netto.tijd.be/vrije_tijd/gadgets/Bij_wie_belt_u_het_goedkoopst-.8240794-1771.art?utm_source=newsletter&utm_medium=email

vrijdag 25 september 2009

Gmail Notifier Plus for Windows 7

By Jose Vilches, TechSpot.com
Published: September 24, 2009, 6:13 PM EST

Although Google already offers a downloadable application that alerts you whenever you have new Gmail messages, this handy third-party utility has been designed specifically with Windows 7 in mind; and as such is one of the few that currently take advantage of new features like Jump Lists, Taskbar previews and even controls in the previews.


The installation process was pretty straightforward -- just enter your Gmail account information when prompted. As the name clearly suggests, Gmail Notifier Plus will alert you whenever new email arrives, but through a simple icon and counter displayed right on the taskbar so you don't have to open a browser window or be interrupted by annoying pop up notifications.


Hovering your mouse will show a preview of your unread email, with arrow buttons to navigate between new mails, while right-clicking on the icon will bring up a list with quick and easy access to your most recent unread messages, as well as frequent tasks like opening your inbox or composing a new email. The application relies on Gmail secured RSS feeds to retrieve and show information and includes support for multiple accounts.

Gmail Notifier Plus was created by Neowin member daty2k1 and is available as a free download here.

woensdag 9 september 2009

Palm toont Pixi-smartphone

Kleinere broer van de Pre

09 september 2009 | Merijn Gelens

Na de eerdere introductie van de Pre komt Palm nu met een kleinere, goedkopere smartphone onder de naam Pixi.

Met deze telefoon probeert Palm jongere consumenten aan te trekken dan met het Pre-toestel, dat zich meer op de zakelijke markt richt. De telefoon is wat langer dan de Pre en een stuk dunner. Het touchscreen is wat kleiner, maar eronder zit nog steeds een volledig qwerty-toetsenbord en een 2 megapixelcamera. De Pixi zal net als de Pre uitgerust zijn met 8 GB intern geheugen en GPS.

De Pixi wordt standaard geleverd met een nieuwe Facebook-applicatie. Hij kan daarnaast contacten van Linkedin integreren en is volledig toegerust voor Yahoo Contacts, Calendar en IM.

"Met Palm WebOS creëren we een nieuwe, intuïtievere smartphone-ervaring die zich laat omschrijven als niet te evenaren eenvoudig en bruikbaar", zegt Jon Rubinstein, directeur van Palm. "Palm Pixi gaat deze unieke ervaring bieden aan een grotere groep mensen die op zoek zijn naar een betere messaging- en sociaalnetwerkervaring op een ontwerp dat ze hun eigen stijl laat uiten.

De aankondiging van de Pixi komt vier maanden na de introductie van de Pre. Palm zegt over dat laatste toestel dat het recordverkopen heeft geboekt sinds juni. Het bedrijf is niet bereid om daar exacte getallen bij te geven, maar analisten schatten dat er in de eerste week tussen de 50.000 en 100.000 exemplaren verkocht zijn.

bron: ZDNet